piątek, 10 sierpnia 2012

Brzoskwiniotka

Kilogram brzoskwiń z targu.
Niektóre twarde, niektóre miękkie, ze śladami po gradobiciu.
Co by tu z nich zrobić?
Może placek?
Peach pie?
Żaden przepis do mnie nie przemawia, lepiej sięgnąć po coś sprawdzonego.
Tak, najlepiej zmodyfikować mój ulubiony przepis na szarlotkę.
I stworzyć... brzoskwiniotkę!


Brzoskwiniotka
przepis na kruche ciasto z przepisu Bajaderki na szarlotkę kruchą


Składniki na tortownicę 22 cm

Kruche ciasto:
- 266g mąki pszennej
- 1/3 łyżeczki proszku do pieczenia
- 1/3 szklanki cukru
- 125g masła
- 2 żółtka
- 1 łyżka gęstej śmietany

Mąkę, cukier i proszek do pieczenia przesiać do dużej miski. Masło pokroić na małe kawałki, dodać do mąki i posiekać, aż masa będzie grudkowata, dodać żółtka, kwaśną śmietanę i wyrobić ciasto (można zrobić to w malakserze). Ciasto podzielić na pół, zawinąć w folię i schłodzić co najmniej godzinę lub dłużej.

Nadzienie:
- ok. 700g brzoskwiń (u mnie 8 dużych brzoskwiń)
- 1,5 łyżki mąki ziemniaczanej
- 3 łyżki cukru

+ 2 łyżki bułki tartej

Brzoskwinie umyć, obrać ze skórki i pokroić na plasterki. Wrzucić do michy i wymieszać z mąką ziemniaczaną i cukrem. Jeśli zrobi się ciapa, to odsączyć płyn.

Wykonanie:
Rozgrzać piekarnik do 180°C. Tortownicę 22 cm, posmarować masłem/wyłożyć papierem do pieczenia i zetrzeć do niej na tarce jedną część ciasta (ja rozwałkowałam, podsypując mąką, bo ciasto było lepiące i przetransportowałam na wałku do tortownicy). Lekko wgnieść ciasto, tak aby powierznia była raczej jednolita (ponakłuwałam ją również widelcem) i podpiec w piekarniku przez około 8 minut (podpiekałam ok. 15 min., aż powierzchnia się nieco zarumieniła). Wyjąć z piekarnika, lekko przestudzić, posypać tartą bułką, wyłożyć na to nadzienie brzoskwiniowe i zetrzeć na nie drugą część ciasta.
Piec około 1 godziny, aż powierzchnia ładnie się zrumieni. Lekko przestudzić, posypać cukrem pudrem. Pyszna zarówno ciepła jak i zimna.

Brzoskwiniotka przed stężeniem

Na szczęście brzoskwinie się nie rozciapały i nie wyszedł zakalec!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz